Розвиток інклюзивної освіти в Одеській області
З кожним роком кількість дітей, які потребують корекційного навчання, збільшується. Департамент освіти і науки Одеської ОДА робить значні кроки в розвитку інклюзивної освіти, створенні безбар’єрного простору, беручи активну участь в долі дітей, які потребують захисту держави.
Організація освітнього процесу у воєнний час – це новий виклик для усіх педагогів. Зокрема і тих, які працюють з дітьми, що мають особливі освітні потреби, та для батьків, які виховують особливих дітей.
- У 2024 році у закладах освіти різних типів отримували освітні послуги навчання 7109 дітей (осіб) з особливими освітніми потребами.
- Збільшено кількість здобувачів освіти з особливими освітніми потребами. щоотримували освітні послуги в умовах інклюзивного навчання. Наразі було залучено 4147 дітей (осіб) до 2 784 інклюзивних класів (груп).
- Загальна кількість працевлаштованих фахівців за професіями «асистент вихователя», «асистент вчителя» складала 2273 осіб ( на 2784 інклюзивні класи – 1958 асистентів вчителя; на 393 інклюзивні групи – 315 асистентів вихователя).
- Забезпечення соціальним супроводом учнів та вихованців з ООП у поточному навчальному році забезпечували 55 асистентів дитини (44- у ЗЗСО та 11- у ЗДО) та 11 соціальних працівників (соціальна послуга «супровід під час інклюзивного навчання».
Незважаючи на воєнний стан, кількість класів з інклюзивним навчанням та кількість дітей з ООП зростає.
Проведена значна робота і ми пишаємося тим, що сьогодні учні з особливими освітніми потребами здобувають професії будівельного, сільськогосподарського напряму, сфери послуг, громадського харчування, IT-технологій.
Для супроводу освітнього процесу під час інклюзивного навчання залучено понад дві тисячі асистентів вчителів.
За невеликий проміжок часу відкрито 43 інклюзивно-ресурсні центрів. Варто зазначити, що дана мережа є однією з найбільших в Україні. У 2024 році утворено два нових ІРЦ (Теплодарський та Фонтанський). На початку 2025 року – Красносільський.
Військова збройна агресія російської федерації внесла корективи і в роботу наших ІРЦ, які з перших хвилин війни стали осередками психологічної підтримки дітей, молоді з ООП та батьків, що виховують особливих діток.
Враховуючи необхідність всебічної підтримки дітей з ООП, їхніх сімей, педагогів, фахівцями обласного ресурсного центру підтримки інклюзивної освіти та інклюзивно-ресурсними центрами області були втілені проєкти «Казковий час», «Інтерв’ю на перерві» (особливості роботи з незрячою дитиною, з порушенням опорно-рухового апарату, із сенсорними порушеннями (глухі діти), та «Підтримай дитину!».
До уваги батьків/осіб, що їх замінюють! Наразі Одеською ОВА реалізується новий обласний проєкт з безбар’єрності «Мобільний ІРЦ». До послуг населення дев’ять спеціальних машин. Це справжні переїзні кабінети, оснащені необхідним обладнанням, дидактичними матеріалами для корекційної роботи логопеда, психолога, дефектолога, а також для проведення комплексної психолого-педагогічної оцінки розвитку дітей та діагностування дітей з особливими освітніми потребами. Усі послуги безкоштовні.
За ініціативи Першої леді Олени Зеленської велика увага приділяється ментальному здоров’ю учасників освітнього процесу. Забезпечено реалізацію Всеукраїнської програми ментального здоров’я «Ти як?», понад 46 тис здобувачів освіти із 712 закладів освіти були залучені до профілактичних програм з піклування про ментальне здоров’я, 23215 педагогічних працівників підвищили рівень обізнаності та пройшли підготовку з безпекових питань, питань базових психологічних втручань, основ психологічної самодопомоги шляхом підвищення кваліфікації працівників, що проводилися різними суб’єктами підвищення кваліфікації, на тренінгових заняттях, семінарах, практикумах.
Впоратись із відчуттям тривожності і втоми допоможуть створені у закладах зони психологічного розвантаження, ресурсні кімнати, ігрові простори. У закладах загальної середньої освіти функціонують 45 медіатек та 255 сучасних ресурсних кімнат. Такі кімнати, зокрема, дуже потрібні дітям з ООП.
12 вересня 2023 року в Одесі відбулася презентація «Концепції системи забезпечення безпеки в закладах освіти», розробленої за ініціативи Фонду Президента України з підтримки освіти, науки та спорту, у співпраці з Міністерством освіти і науки та Міністерством внутрішніх справ, за підтримки «ЮНЕСКО». Одеська область обрана одним із пілотних регіонів, де вперше будуть імплементовані всі елементи безпекової Концепції.
Фахівці інклюзивно-ресурсних центрів є активними учасниками проєкту, що реалізується в області з питань раннього втручання. Особливо це важливо для координації роботи з сім’ями, що виховують дитину раннього віку з особливими освітніми потребами чи групи ризику з територій, де не вистачає профільних фахівців.
Станом на сьогодні відчувається брак спеціалістів з корекційною освітою. У першу чергу потрібні реабілітологи, олігофренопедагоги, тифлопедагоги, сурдопедагоги для надання дітям з ООП додаткових корекційно-розвиткових занять. Працюємо над вирішенням цього питання у співпраці з Південноукраїнським національним педагогічним університетом ім.Ушинського та іншими закладами вищої освіти відповідного спрямування.
Мета інклюзивної освіти – зробити так, щоб жоден із дітей з особливими освітніми потребами не відчував себе іншим, зайвим, неважливим. Тож організація інклюзивних класів і груп у закладах освіти є цінною як для дітей з особливими освітніми потребами та їхніх ровесників, так і для педагогів, батьків, керівників закладів освіти, зрештою для суспільства в цілому.
Для методичної підтримки ІРЦ на базі КЗВО «Одеська академія неперервної освіти Одеської обласної ради» у 2021 році створено обласний тренінговий центр інклюзивних технологій (м. Одеса, вул. Ясиновського, 3а).
Такий ТРЕНІНГОВИЙ ЦЕНТР на сьогодні єдиний в Україні і стане освітньою тренінговою платформою для фахівців інклюзивно-ресурсних центрів, педагогів, дітей та батьків з питань організації роботи з дітьми з особливими освітніми потребами.
Його напрями діяльності:
– упровадження нових діагностичних технологій у роботі фахівців інклюзивно-ресурсних центрів;
– школа соціальної інклюзії (включення дітей у соціум, адаптація, абілітація дітей з ООП), супровід інклюзивного навчання у закладах освіти;
– школа відповідального батьківства (супровід дітей з ООП в сім’ях);
– центр інклюзивного дозвілля (включення дітей з ООП в позашкільні заклади освіти);
– центр переходу дитини з послуги раннього втручання до інклюзії;
– робота комісії по встановленню віку дитини.
Центр є потужною базою для практичної діяльності студентів дефектологічного, реабілітаційного, філософського та психологічного спрямування ПНПУ ім. К. Д. Ушинського, фахівців ІРЦ.