Проведено засідання колегії
18 листопада 2025 року під головуванням директора Департаменту освіти і науки Олександра Лончака проведено засідання колегії, одним із ключових питань якого стали результати ІІІ циклу моніторингу щодо забезпечення функціонування державної мови в освітньому процесі закладів загальної середньої освіти.
Моніторинг — це не формальність. Це інструмент чесного аналізу, що дозволяє побачити реальний стан справ: де система освіти демонструє стабільну динаміку розвитку, а де потребує посиленої уваги та управлінських рішень. Для Одещини це особливо важливо, адже саме в умовах воєнного стану українська мова стає простором безпеки, стійкості та національної ідентичності.
Регіональний контекст і результати
Одеську, Миколаївську та Херсонську області у межах дослідження виокремлено в макрорегіон «Південь». Такий підхід дав можливість отримати глибше та комплексніше бачення ситуації.
Результати моніторингу засвідчили:
Одещина послідовно рухається шляхом утвердження статусу державної мови в освіті. Водночас визначені й виклики, що потребують подальшої роботи:
- російськомовне середовище в побуті;
- вплив контенту соціальних мереж;
- недостатній рівень володіння українською окремими здобувачами освіти;
- упередження та стереотипи щодо використання державної мови.
Попри це, дослідження демонструє позитивну динаміку. Освітні спільноти регіону рухаються в єдиному напрямку — до зміцнення українськомовного середовища.
Участь партнерів і взаємодія
У засіданні взяли участь:
- Марина Малік, начальник Управління Державної служби якості освіти в Одеській області;
- Голубченко Тетяна, начальник Південного міжрегіонального управління ДСЯО;
- Яна Кузьміна, представниця Уповноваженого із захисту державної мови в Одеській області.
Департамент висловлює подяку всім партнерам за професійність, принциповість і системний підхід у проведенні моніторингу.
До обговорення долучився заступник голови Одеської ОДА Антон Шалигайло, який тримає в полі уваги всі ключові процеси розвитку освіти.
Також участь у засіданні взяла начальник управління освіти Херсонської ОВА Олена Данилова — у регіоні, що сьогодні працює в умовах постійних загроз, освітяни продовжують тримати фронт і впроваджувати мовну політику, що особливо цінно.
Рішення та подальші кроки
Керівники закладів освіти та органів управління освітою, які долучилися до засідання онлайн, отримали рекомендації та завдання, що закріплені у рішенні колегії.
Інші питання порядку денного
Окрім мовної політики, на засіданні колегії Департаменту було розглянуто низку стратегічно важливих питань, що визначають безпеку, доступність та якість освіти в регіоні.
1. Про виконання завдань та заходів Концепції безпеки закладів освіти в Одеській області
Доповідач: Углік О.В., начальник відділу корекційної освіти, соціальної роботи та взаємодії з ІРЦ Департаменту освіти і науки.
Було представлено аналіз стану реалізації Концепції, зокрема щодо укриттів, систем оповіщення, готовності персоналу, роботи в умовах воєнного стану та взаємодії з територіальними громадами. Визначено необхідні кроки для посилення безпеки учасників освітнього процесу у 2025/2026 н. р.
2. Про виконання плану заходів з реалізації Національної стратегії із створення безбар’єрного простору в Україні до 2030 року в закладах освіти Одеської області
Доповідач: Углік О.В.
Доповідач окреслила стан забезпечення архітектурної, інформаційної та освітньої доступності в закладах освіти області. Підкреслено важливість системного підходу до безбар’єрності, особливо в умовах війни, та наведено приклади успішних практик громад.
3. Про результати складання національного мультипредметного тесту (НМТ) у 2025 році випускниками закладів загальної середньої та професійної освіти
Учасникам колегії представлено аналітику результатів НМТ у розрізі територіальних громад, закладів освіти та окремих предметних блоків. Обговорено фактори, що впливають на результати, та визначено завдання щодо підвищення якості підготовки учнів.
Мова — це державність і стійкість
У складних умовах воєнного часу всі питання, що розглядалися на колегії, залишаються взаємопов’язаними.
Безпечні заклади, доступне середовище, якісні результати навчання та утвердження державної мови — це елементи однієї мети: сильна, стійка й освітньо розвинена Одещина.


