ВПРАВИ, ЯКІ МОЖНА ЗАПРОПОНУВАТИ ШКОЛЯРАМ В УКРИТТІ
Реалії війни змушують українських школярів майже щодня спускатися в укриття, аби перечекати повітряну тривогу. Для того, щоб полегшити педагогам та адміністрації організацію перебування дітей в укриттях, а також нормалізувати емоційний та фізичний стан дітей, експерти розробили спеціальний порадник, у якому зібрали ідеї активностей для школярів.
Посібник було створено громадською організацією «Культурна платформа Закарпаття» спільно з громадською спілкою «Освіторія» в межах ініціативи «Спільно до навчання», яку Міністерство освіти і науки України реалізує разом із Дитячим фондом ООН (UNICEF) в Україні за підтримки Першої леді України.
В сьогоднішній публікації пропонуємо три вправи з порадника, які будуть цікаві дітям усіх вікових груп.
1. Вправа на розвиток уяви та фантазії
Автор: Вікторія Коновалова, менторка з акторської майстерності.
На що націлена: зняття емоційної напруги, боротьба зі страхом через можливість поринути в іншу реальність, емоційне полегшення перебування дитини в бомбосховищі.
Матеріали для активності: тенісний м’яч.
Опис: вправа полягає в тому, щоб за допомогою уяви та фантазії перетворити звичайний тенісний м’яч на уявний предмет. Наприклад, на:
• гарячу картоплю;
• павучка;
• маленького пухнастого котика;
• цибулину;
• авокадо;
• стигле смачне манго.
Розпочинає гру вчитель, і, тримаючи м’яч, називає те, чим уявно віднині являється даний предмет. Назвавши умову, вчитель передає м’яч дитині поруч, а вона — наступній. Діти мають за допомогою своєї уяви відіграти образ, враховуючи запропоновані обставини, щойно до них у руки потрапляє об’єкт. Коли всі повзаємодіяли з уявним предметом, вчитель називає нову умову.
Поради та важливі моменти: необхідно, щоб дорослий першим подав приклад, зміг відіграти відповідну умову, перемкнувши цим увагу дітей.
2. «Від наскельного малюнка до iPhone 13»
Автор: Іван Шоха, ментор з фотографії та створення відеоконтенту.
На що націлена: відчуття єднання через групову взаємодію.
Матеріали для активності: папір, фломастер/олівець.
Опис: учитель або охочий учень створює малюнок, не показуючи його іншим. Потім усі діти стають/сідають спиною одне до одного. Автори зображень демонструють їх тим, хто першими сидять спиною. Завдання тих, хто побачив оригінальне зображення, — відтворити його рухами по спині учасників перед ними. Таким чином, кожна дитина відтворює той малюнок, який намалювала на її спині попередня дитина. У результаті остання дитина має відтворити на папері зображення, яке вона відчула на спині. У кінці діти порівнюють перше зображення із фінальним, яке пройшло безліч модифікацій.
Поради та важливі моменти: якщо у класі понад 10 дітей, варто об’єднати їх у малі групи та порівняти результати кожної з груп. Автор рекомендує зробити перший малюнок більш- менш складним. Наприклад, кіт/собака або інша тварина. Не варто зображувати щось дуже просте, як-от серце, зірка чи сонце.
3. Гра на уяву зі смішними умовами
Автор: Євген Величев, ментор з дизайну
На що націлена: формування позитивних емоцій, емоційне розвантаження.
Матеріали для активності: кольорові олівці/фломастери/фарби та папір.
Опис: запропонуйте дітям конкретні нереальні умови та можливість зобразити їх на папері.
Наприклад, уявити та зобразити, як і де буде ховатися:
• прозора мавпа у супермаркеті;
• ящірка-хамелеон в італійській піцерії;
• пудель в акваріумі;
• равлик на марафоні.
Поради та важливі моменти: що дивніші/смішніші умови, то більше це залучатиме дитину в процес взаємодії і творчості.
Звісно, хочеться, щоб такі цікаві завдання та ігри проводилися не під час повітряних тривог, а у звичайних класах під мирним небом. Та, на жаль, поки мусимо пристосовуватися до реалій сьогодення і вірити в нашу перемогу!